Boden By Night - Anna Munkhammar

7 Mardrömsscenarion på semestern (som slagit in)

Jag är ganska känd för att vara ett riktigt klantarsle, inte minst när det kommer till resor. Jag har hamnat i en hel del missöden på mina semestrar men på något underligt sätt har det alltid löst sig. Vad händer egentligen när det värsta som bara inte får hända faktiskt inträffar?

Här har ni mina 7 största mardsrömsscenarion som jag råkat ut för...

1. Bokade flyget fel månad

Jag och min kompis Bettan skulle resa till London tillsammans. Jag bokade flygresan och Bettan hotellet... Oturligt nog missförstod vi varandra på datumet, en hel månad! Bettan bokade hotellet i februari och jag bokade flyget i mars.

Bettan skickade meddelanden till mig på facebook med bilder från London och texten "snart är vi där"... Jag tänkte inte så mycket på det mer än att jag möjligen tyckte att hon var lite väl het på gröten med tanke på att det var så länge kvar till resan... Några dagar senare fick jag ett SMS med frågan om jag hade packat än för att vi skulle resa nästa dag...Först då insåg vi vårt misstag.

Varken flyget eller hotellet var ombokningsbart men som tur var gick det att boka ett nytt flyg och det löste sig som så att vi reste till London två gånger!

2. Checkade in på fel hotell, i en ruffig stadsdel

När jag reste till Rotterdam råkade taxichauffören köra mig till fel hotell. Jag hade en informationslapp om vilket hotell jag skulle till men ovanför hotellnamnet stod det "Hotell Rotterdam". Chauffören trodde då att jag skulle till ett hotell som hette "Hotell Rotterdam" och körde mig dit...

Hotellet och området ikring var lite ruffigare än vad jag förväntat mig och receptionisten hittade inte någon bokning på mig. När jag visade min informationlapp om hotellet läste även hon bara den övre raden och hon bekräftade att jag var på rätt ställe (trots att det faktiskt stod ett annat hotellnamn under "Hotell Rotterdam" med bilder från ett helt annat hotell). Otur men förstår henne hon blev stressad och jag borde ha kollat själv en extra-extra gång men var så trött efter den flera timmar långa resan.

I slutändan betalade jag alltså för två rum den natten men det var väl inte hela världen för jag fick ju en säng att hoppa i ändå X-)

3. Missade flyget

Tyvärr har jag missat flyget JÄTTEMÅNGA (läs typ 4-isch) gånger. Det har varit hemskt och stressigt vid alla tillfällen (utom den då jag skulle flyga från att ha hälsat på mamma och pappa i Boden tilllbaka till Borås och jag faktiskt inte ens ville tillbaka).

Annars har jag på något vis missat dessa flyg:

1. Flyg från Arlanda till Oslo (Råkade boka för tight inpå flyget jag åkte till Stockholm med så att jag inte hann vidare)

2. Flyg från Paris till Istabul (Försenad med flyget från Göteborg till Paris, irrade bort mig på flygplatsen och missade flyget)

3. Flyg från Luleå till Götegorg (Försov mig)

4. Flyg från Luleå till Borås (Missbedömde tiden att köra dit och kom fram för sent)

Men tänka sig, alla gånger har det faktiskt löst sig! Jag har fått åka med nästa flyg utan några vidare problem och har inte behövt betala extra en endaste gång (!!)

4. Glömde skoternyckeln, 25 mil bort

Skulle åka på skotersemester i fjällen och stoppade skoternyckeln i min jacka så att jag inte skulle glömma den. Sen bytte jag jacka och körde till fjällen... Upptäckte inte mitt misstag för än skotern skulle backas av släpet och jag inte kunde starta den.

Som tur var kunde jag låna en skoter en dag och nästa dag skulle en till kompis komma upp så hon kunde hämta och ta med sig nyckeln till min skoter. Puh!

5. Kackerlackor sprang på borden i restaurangen

Jag hade hittat ett riktigt guldkorn till restaurang i Istanbul. Åt där flera gånger men satt alltid på deras uteservering... En dag valde vi att sätta oss inne i restaurangen och mitt i maten upptäckte jag att det sprang kackerlackor på vårt bord!! Jag skrek så klart rakt ut och alla i restaurangen tittade på mig medan personalen sprang till mig för att komma till undsättning.

Jag åt inte upp maten.

6. Bjöds på kranvatten där man inte kan dricka ur kranen

Jag och min syster blev bjudna på vindruvor och vatten av en äldre man i turkiet. Vi tackade artigt och tog emot men sedan såg vi att han fyllde på sina vattenflaskor i kranen där alla spolade av sina fötter.  Jag var helt övertygad om att vi skulel drabbas av diaré men ingen av oss märkte av någonting.

7. Plurrade i en bäck på fjället och förfrös tån

Körde i en liten svacka och floff så fastnade skotern. Hoppade av skotern bara för att upptäcka att hela benen for ned i en bäck. Det var inte skönt när vattnet åkte in över stövelkanten. Vi lyckades dra upp skotern och jag slutade frysa om tårna ganska fort. Oturligt nog berodde det på att jag förfrusit tån och tappat känseln i den. Nåja, jag hade faktiskt en väldigt trevlig skotertur badandet till trots.

Efter det har jag alltid med mig plastpåsar och extra tjocksockar i min skoterväska!

Hoppas ni skrattat lite åt mina otursresor. Det här var bara ett axplock (tyvärr). Sov Gott! /Anna Munkhammar
#1 - Annika

Hahaha....nu i efterhand kan man ju skratta när man vet att allt gått bra. Tack för att du delar med dig. Kram Annika

Svar: Ja i efterhand är det ju kul. Blir alltis lite stessad innan jag ska resa bara.

#2 - Dryden - Traveler's Edition

Haha jösses! Jag har nog bara missat flyg de gånger som flygen jag anslutit med varit sena. :) Däremot har jag lyckats boka fel flyg en gång. Skulle resa Östersund till Stockholm men bokade åt andra hållet. Upptäcktes dock i tid.

Svar: Jag behöver gå kurs hos dig. Vi råkade boka flyg till umeå istället för luleå på den tiden man gick in på ett kontor och beställde resor. Stockholmskvinnan hörde fel. Men det löste sig när vi skulle gå och hon sa "ha det så trevligt i Umeå" X-)

#3 - Ljuva Julia

verkligen otur! Jag är ett jävla klantarsel på resor, främst vad gäller skador. Min skadefrekvens på resor bräcker de flestas, haha...